enbalkefors.blogg.se

2015-02-25
20:05:17

Att sy en sufflett till bugaboo donkey / åsna
En lite enklare tut för att sy en suffla till åsnan :) är det något ni inte förstår så var inte rädd att säga ifrån så ändrar jag  och/eller förklarar . 

Du behöver
2 meter tyg
Kantban/snedslå
Gummiband 

Jag har sytt sömmarna med raksöm och överkastar alla kanter

1. Skär ut dom olika delarna, ett yttertyg och ett innertyg.

- två stora delar, det som sitter längst fram på vagnen, innertyget har jag tagit bort ca 15 cm ute på kanterna (se bild) 
- 2 små delar, ett yttertyg och ett innertyg 

- en nedersta del och en flärp som man täcker "knappen" på 



1. 
Börjar med att fålla sidorna på stora innertygets del du har klippt av 15 cm


2. Sy ihop dom stora delarna aviga mot aviga i kanten utåt, där man hänger leksakerna :) 

3. Sy ihop yttertyget stora och lilla del räta mot räta, gör samma sak med innertyget. Ni kan göra det här innan ni gör steg två, spelar inte så stor roll. Om ni inte klippt av den lilla delens kanter lika långt som den storas, gör det nu så dom blir lika långa. Klipp av det som blir över. 




När ni gjort detta bör det se ut så här: 



4. Kanta "flörpen" och hålet.  




5. 
Sy fast flärpen räta på den nedersta delens aviga  så den täcker hålet. 

6, sy fast nedersta delen på den Lilla delen räta mot räta. Jag syr ifrån mitten och ut mot kanterna. 



Det kan nämligen bli lite konstigt i ändarna så det ser ut så här
Och syr man ihop det där blir det knöligt, så jag syr två till sömmar mot lilla delen så det blir som en pil och sömmarna går ihop och syr ihop ändå ut till kanten . 
Då bör det se ut så här 

7. Nu blir det lite krångligt tycker jag, men vänd så att yttertyget och innertyget ligger räta mot räta, nåla ihop innertyget med den nedre delen så att flärpen hamnar i mitten pch sy ihop. 


8. Nåla nu ihop sömmarna mellan den lilla och stora delen, i varandra yttertyg och innertyg, sy ihop. 

Prova sufletten på bågarna och se om några ändringar behöver göras. 

9. Kanta kanterna hela vägen runt, börja bak och sluta bak. Överkasta alla sömmar. 


10. Sy kanalerna, dom ska vara ungefär 5-6 cm breda så jag mäter 5 cm från kantbandet och märker ut med penna, (fel bild men ni ser principen) 
Det ska vara en kanal längst fram, en kanal längst bak på stora delen och en längst bak på lilla delen. 

11. Sy på gummibanden.

Här har ni resultatet :) ganska nöjd, men nästa gång blir det bättre! 





Kommentar:
#1: Anonym

Ser att denna "tut" är från 2015 men jag tyckte den var superbra! Det faller dock på att jag saknar mönster att få fram tygdelarna, känns lite slarvigt att mäta direkt från min gamla sufflett, eller går det?

Svar: Men så roligt att du gillar den :) det går utmärkt att mäta ifrån suffletten, lägg ett lakan eller liknande på och rita av, lite fix men de går :) lycka till
Erika Balkefors

2017-03-22 @ 22:15:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: